Nowości w interpretacjach indywidualnych w zakresie MDR

11 lipca 2024 r. Dyrektor KIS wydał jedną z pierwszych interpretacji indywidualnych, która merytorycznie rozstrzyga zagadnienie z zakresu raportowania schematów podatkowych (MDR).

Przedmiotowa interpretacja dotyczyła kwestii niepobrania podatku u źródła, zgodnie z postanowieniami właściwej UPO od wypłacanego na rzecz Usługodawców wynagrodzenia w kontekście wypełnienia ogólnej cechy rozpoznawczej, polegającej na zmianie kwalifikacji źródła przychodów. Organ uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, wskazujące, że w przedstawionym w interpretacji stanie faktycznym nie została spełniona ogólna cecha rozpoznawcza.

Jednak to nie merytoryczne rozstrzygnięcie jest w tym przypadku najistotniejsze, a sam fakt wydania interpretacji indywidualnej dotyczącej tematyki raportowania schematów podatkowych. Bowiem, dotychczasowo Dyrektor KIS odmawiał wydawania interpretacji w tym obszarze.

Argumentacja organu opierała się na stwierdzeniu, że przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej mogą być tylko przepisy materialnego prawa podatkowego, odnoszące się wprost do zobowiązania podatkowego. A zatem interpretacja przepisów, regulujących zagadnienia MDR, które nie dotyczą bezpośrednio kwestii związanych z powstaniem obowiązku podatkowego, jak i nie mają wpływu na wysokość zobowiązania podatkowego nie spełniałaby funkcji ochronnej, którą art. 14k Ordynacji podatkowej przyznaje interpretacjom indywidualnym.

Z takim stanowiskiem organu nie zgadzali się podatnicy, którzy skarżyli interpretacje do sądów administracyjnych, uzyskując pozytywne rozstrzygnięcia. I tak już w 2021 roku Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku I FSK 1703/20 stwierdził:

„Obowiązki prawno-podatkowe wynikające z działu III rozdziału 11a Ordynacji podatkowej, tj. związane z tzw. obowiązkiem raportowania schematów podatkowych, objęte są zakresem postępowania interpretacyjnego na podstawie art. 14b i nast. Ordynacji podatkowej”.

Mimo tych rozstrzygnięć, KIS nadal nie wydawał tego rodzaju interpretacji, stosując taktykę zadawania licznych pytań uzupełniających z możliwie jak najkrótszym terminem na uzupełnienie wniosków. Następnie KIS odmawiał wydania interpretacji wskazując, że nie zostały udzielone wyczerpujące odpowiedzi przez wnioskodawców.

Ponownie podatnicy kierowali więc skargi do sądów administracyjnych, a Naczelny Sąd Administracyjny (przykładowo: wyrok NSA z 18.01.2024 r., sygn. II FSK 226/23) ocenił te praktykę negatywnie:

„Biorąc pod uwagę ilość i szczegółowy charakter postawionych przez organ pytań, a przede wszystkim ich przedmiot, stwierdzić należy, że wykraczały one znacząco poza zakres przedmiotowy wyznaczony przez Skarżącą we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Już tylko z tego względu stwierdzić można, że ocena, czy odpowiedzi udzielone przez Spółkę były dostatecznie wyczerpujące, staje się irrelewantna. Zauważyć jednocześnie należy, że w ten sposób DKIS (po raz kolejny w rozpoznawanej sprawie) zmierzał do uchylenia się od obowiązku wydania interpretacji indywidualnej we wnioskowanym przez Skarżącą zakresie.”

Co więcej, argumentację podatników wzmacniają również zmiany legislacyjne wprowadzone w związku z implementacją dyrektywy DAC7.

Warto zwrócić uwagę, że w ramach tej implementacji od 1 lipca w ustawie o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami, wprowadzono artykuł 5a regulujących zagadnienie interpretacji i objaśnień przepisów dot. wymiany informacji podatkowej.

Stanowi on bowiem, że Dyrektor KIS na wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów działów III, IIIA i V ustawy.

Jest to o tyle istotne, że przepisy implementujące DAC7 i wcześniej wprowadzone przepisy implementujące DAC6, które wprowadziły raportowanie schematów podatkowych, to nowelizacje tej samej unijnej dyrektywy, regulującej kwestię wymiany informacji podatkowych.

A zatem podważa to systemowe argumenty podnoszone przez KIS, dotyczące szczególnej specyfiki regulacji w zakresie MDR, zważając na to, że identyczną naturę mają nowo wprowadzone regulacje, dla których wprost przewidziano możliwość występowania o interpretację indywidualną. Nie wpływają one też na powstanie obowiązku podatkowego lub wysokość zobowiązania podatkowego.

Zarówno zmiany legislacyjne, jak i wydana interpretacja, to ważne wiadomości dla podatników, którzy od dawna czekali na tego typu rozstrzygnięcia i możliwość skutecznego wnioskowania o interpretację indywidualne z zakresu MDR. Jednak warto dalej obserwować, jak będzie się rozwijać praktyka organów w tym zakresie.

Autorka: Zofia Klimaszewska, Associate, ADN Doradztwo Podatkowe