Projekty zmian w Ordynacji podatkowej. Już nie tylko Poczta Polska?

14 czerwca na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw.

Projektowana zmiana to wynik wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 27 marca 2019 r. w sprawie C-545/17 Mariusz Pawlak przeciwko Prezesowi Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.

Sprawa dotyczyła rolnika, który doznał wypadku przy pracy, z tytułu którego żądał odszkodowania od KRUS. Niezadowolony rozstrzygnięciem zaskarżył decyzję Prezesa KRUS do Sądu, który jego skargę uwzględnił. Prezes KRUS wniósł apelację od tego wyroku do Sądu Okręgowego w Poznaniu, który odrzucił apelację jako niedopuszczalną z powodu przekroczenia terminu na jej wniesienie. Sąd Okręgowy w Poznaniu stwierdził, że nie miała znaczenia okoliczność, iż na stemplu pocztowym przesyłki pocztowej, która została oddana u operatora innego niż operator wyznaczony, umieszczona była data 20 czerwca 2016 r., będąca ostatnim dniem na wniesienie apelacji. Sprawę ostatecznie rozstrzygnął TSUE wskazując, że przepis unijnej Dyrektywy w sprawie wspólnych zasad rozwoju rynku wewnętrznego usług pocztowych należy interpretować w poniższy sposób:

„Sprzeciwia się on przepisowi prawa krajowego, który uznaje za równoznaczne z wniesieniem pisma procesowego do danego sądu jedynie złożenie takiego pisma w placówce pocztowej jednego operatora wyznaczonego do świadczenia usługi powszechnej, i to bez obiektywnego uzasadnienia opartego na względach porządku publicznego lub bezpieczeństwa publicznego”.

Celem projektu jest więc dostosowanie polskich regulacji do wykładni, którą to zaprezentował TSUE w powyższym wyroku.

Na gruncie prawa podatkowego oznacza to modyfikacje artykułu 12 Ordynacji podatkowej (dalej: OP), który dotąd przewidywał, że termin uznaje się za zachowany w przypadku nadania w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego (obecnie operatorem takim jest Poczta Polska) w rozumieniu Prawa pocztowego.

Opublikowana w RCL ustawa wprowadza zmianę, w wyniku której domniemanie zachowania terminu będzie dotyczyło pism:

  • nadanych do organów podatkowych u dowolnego operatora pocztowego według Prawa pocztowego lub jakiegokolwiek podmiotu zajmującego się doręczaniem korespondencji na terytorium innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej,
  • otrzymanych przez dowolnego operatora pocztowego (polskiego lub unijnego), po nadaniu w państwie spoza Unii Europejskiej.

Projekt obecnie jest na etapie opiniowania. Jeżeli jego treść zostanie przyjęta, to proponowane w nim zmiany wejdą w życie w terminie 14 dni od ogłoszenia. Oznacza to, że istnieje możliwość, aby zmienione przepisy zaczęły obowiązywać jeszcze w tym roku.

Co w praktyce oznacza wejście w życie zmian?

Znaczne ułatwienie dla podatników, którzy nie korzystają z doręczeń elektronicznych, a znajdą się w sytuacji naglących terminów w postępowaniu i braku dostępu do placówki poczty polskiej lub polskiego urzędu konsularnego. Co więcej, w niektórych przypadkach może okazać się to też alternatywą szybszą i bardziej opłacalną.

Pozostaje jednak pytanie jak zweryfikować czy dane usługi pocztowe są świadczone przez operatora w rozumieniu prawa pocztowego? Należy zweryfikować to w Rejestrze operatorów pocztowych dostępnym na stronie Urzędu Komunikacji Elektronicznej lub jeśli korzystamy z usług poza granicami kraju, sprawdzić rejestr danego państwa. Ponadto należy pamiętać, że dla zachowania terminu, powinna zostać oznaczona przez operatora data, w której została nadana przesyłka.

Autor: Zofia Klimaszewska, Associate, ADN Doradztwo Podatkowe